ulrikahederberg
gratis minikurs hur du skapar din webbkurs

Ska du skapa en webbkurs?

Jag hoppas att du har blivit inspirerad av de olika stegen i att ta fram en webbkurs. Visst är det många delar som ska till men allt börjar med ett första steg så vänta inte, utan börja nu idag! Låt det få ta tid och ha kul med det. Du kommer att lära dig MASSOR! 

Minikurs i att skapa din webbkurs...

Vill du få en mer fördjupad inblick i processen så bjuder jag dig på en gratis minikurs där du får ännu mer kunskap via en mängd videofilmer (länk hittar du i slutet av texten). Har du frågor tveka inte att höra av dig via ett meddelande, jag finns här för att hjälpa dig komma vidare.

Och för dig som inte kan vänta och vill köra igång DIREKT så hittar du allt du behöver för att skapa din webbkurs i Soulbizz Digitala Kurser. Du betalar månadsvis och är med så länge du vill. Det är som ett smörgåsbord av kurser där du väljer den kurs du behöver just nu. Kursportalen är öppen dygnet runt och du gör kurserna hemma vid din dator, varmt välkommen!

Så vad är ditt nästa steg, ska du börja skapa din webbkurs nu? Dela med dig hur dina tankar går.

LÄNK TILL GRATIS MINIKURS

Ps. Och om du inte redan är det så gå med i Facebookgruppen Soulful Female Entrepreneurs för oss som vill arbeta med det vi älskar online och ha friheten att styra vår tid.

Ha nu en underbar sommar!
Ulrika Hederberg 

Läs hela inlägget »

Steg 10 i att skapa din webbkurs

Automatisera för att skapa mer FRIHET!

Den största anledningen till att jag blev digital företagare är att få arbete med det jag älskar och att ha FRIHETEN att styra min tid. FRIHET är ett gemensamt värdeord för mina kunder. Vi vill ha mer FRIHET att kunna ta dagen som den kommer och följa vårat FLOW! Då krävs det att vi har system som arbetar för oss.

Det här är mitt stora fokus just nu och där jag just nu även ser över smarta system som gör processen ännu bättre. Men det jag har redan idag är en serie sekvenser som leder till erbjudande om köp och där jag inte behöver närvara. 

Så hur gör du det rent konkret?

Jo, du skapar en sekvens av händelser.

  1. Du delar med dig av en gratisprodukt (exempelvis: minikurs, checklista, webinar, workshop etc.) i sociala medier och kanske även via annonser.
  2. De som laddar ner gratisprodukter får en serie uppföljande mail med mer kunskap inom ditt område som leder till ett erbjudande om en webbkurs med länk till din kursportal där de kan köpa kursen.
  3. De som har gått klart kursen får uppföljande mail om nästa steg med mer kunskap och som efter en tid leder till ytterligare ett erbjudande om en kurs mes länk till kursportalen där de kan köpa kursen.
  4. Har du gjort arbetet riktig bra och noggrant så har du även skapat en mailsekvens för dem som inte har klickat sig vidare till dina erbjudanden. 


Allt det här skapar du en gång och sedan sköts det automatiskt av de program du lagt upp det i. Du behöver såklart vara den som lägger upp det i sociala medier men även det kan du automatisera ;)  

Hur mycket har du automatiserat? Är det något du skulle vilja göra för att frigöra mer tid? I kursen "Lär dig Mailerlite" i Soulbizz Academy© får du lära dig hur du kan skapa enkla automatiseringar.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

Läs hela inlägget »
Steg 9 i att skapa din webbkurs

Steg 9 i att skapa din webbkurs

Handlar om att testa och utvärdera.

Försäljning tycker jag personligen bygger på två delar.

  • Att bygga relationer som jag skrev om igår.
  • Att leka med det, testa och utvärdera. 


Ja, jag skriver LEKA! Du behöver se det här med lustfyllda ögon. Du behöver testa dig fram för att se vad som fungerar för dig. Det finns ingen perfekt mall för alla och dessutom så handlar det mycket om ett växande. Det är en process, både en inre och yttre resa där du kommer att möta på utmaningar och inte minst dina inre självsabotörer som oftast blir livrädda för allt det nya och som kanske skriker inombords att det här kommer aldrig att gå, det finns många andra som gör det jag gör så mycket bättre etc. 

LUGN, det är fullt normalt. Du behöver ta hand om dig själv i den här processen för att kunna växa med ditt företag. För det är oftast du som håller dig själv tillbaka från att nå det du vill nå. Skaffa dig en coach när du märker att du håller dig själv tillbaka. Vill du ha min hjälp så kan du boka ett Soulbizz Samtal som du hittar på hemsidan.

Vad kan du testa och utvärdera?

  • Håll livesändningar
  • Håll webinars
  • Håll workshops
  • Håll i korta utmaningar
  • Skapa bra automatiserade säljtunnlar
  • Skapa gratisprodukter
  • Använd linktr.ee i din Instagranmprofil
  • Skapa FB-annonser men lär dig först hur
  • Skapa en FB-grupp för din tribe
  • Gå med i grupper där dina kunder finns
  • Lägg in länkar till hemsida och sociala medier överallt: i mail, på din personliga FB-profil, på din företagssida, LinkedIn etc.


Använd din fantasi och testa dig fram med olika aktiviter och se vad det ger för resultat. Se även hur andra gör som du gillar och inspireras av dem, men gör det på DITT sätt. 

Hur gör du för att samla din Tribe? Dela gärna med dig.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg
 

Läs hela inlägget »
Steg 8 i att skapa din webbkurs

Steg 8 i att skapa din webbkurs

Sälj, sälj, sälj! Eller hjälp, hjälp, hjälp!

Nu har du fått en grov skiss på hur du tar fram din webbkurs och testar den med några testpersoner. Nu är det dags att dela den med världen och hur gör du det? Många gillar inte att sälja men det är inte vad du ska göra utan du ska hjälpa! Du vill hjälpa dem som vill och behöver din hjälp. Eller rättare sagt, hjälp till självhjälp då du erbjuder dem en vägledande kurs men de gör arbetet.

Bygg din TRIBE

Börja att bygga din ”tribe” (din grupp av följare). Ja, se dig som ”läraren” som sitter vid lägerelden där dina följare samlas runt för att höra dina berättelser som är fyllda av klokskap och kunskap. Berättelser som ger dina lyssnare ny kunskap och insikter som får dem att vilja höra och lära sig mer. 

I dagens samhälle samlas vi tyvärr inte längre runt lägerelden men vi samlas i olika sociala medier. Var där dina drömkunder finns och dela med dig av din kunskap. Var generös och var DIG SJÄLV!

Idag vill vi följa och köpa av de personer vi gillar och känner förtroende för. De vi får en känsla för. Vi vill inte köpa av någon som ”spelar en roll” eller som inte är ”äkta”. Extra viktigt om du som jag har drömkunder som är inkännande, de ser igenom det ”fejkade” på en gång. 

Ge bort en gåva

Ett mycket bra sätt att bygga din tribe är att ge bort en gratisprodukt dvs. en gåva i utbyte mot en mailadress så att du sedan kan följa upp och hålla kontakt direkt via mejlen. För att kunna göra det behöver du ett speciellt mailprogram där du kan skapa formulär som samlar in adresserna som du lägger in på din hemsida. Allt det kan du lära dig i en kurs på Soulbizz Academy©

Exempel på gåvor kan vara:

  • Meditation
  • 5 tips hur du...
  • Minikurs
  • Webinar
  • 15 samtal
  • Mallar
  • Ett test
  • Etc.


Försäljning handlar om att skapa relationer! 
Hur arbetar du med att samla din Tribe? Dela gärna med dig eller har du kanske någon fråga om det?

Imorgon skriver jag ännu mer om sälj. För att inte missa kommande inlägg i hur du skapar din webbkurs gilla gärna min Facbooksida.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

Läs hela inlägget »
Steg 7 i att skapa din webbkurs

Steg 7 i att skapa din webbkurs

Förhoppningsvis har du redan innan din kurs är klar börjat att marknadsföra den. Ja, du hörde rätt! Skapa intresse redan innan och låt dem som är intresserade anmäla sig till att bli testperson för din första betaversion av kursen. 

Varför jag rekommenderar dig att ta in testpersoner är för att testa din kurs och låta de vara med att samskapa kursen utifrån deras behov (du har en grovskiss klar av kursen med de hjälper dig att få till detaljerna).

Testpersonerna får gå webbkursen till ett förmånligare pris som tack för att de ger återkoppling genom att svara på frågor du skickar ut. De brukar bli de bästa av ambassadörer då ni får en nära kontakt. De hjälper dig att få kursen att bli riktigt bra och kan ge dig feed back om hur värdefull kursen faktiskt blev (eller om något behöver förändras) och som du sedan kan använda dig av som referenser i din kommande marknadsföring. 

En annan fördel

En annan fördel är att det lättar på din press att kursen ska vara perfekt från start. Du vet att det är en win win för er båda och att de är 100 % införstådda i att de är testpersoner. Om du är en person som har höga krav på dig själv med både en inre perfektionist, en inre kontrollant och en inre kritiker så rekommenderar jag dig att ta in testpersoner för att lätta på trycket. Dock behöver du inte göra det om du säljer en billigare kurs runt tusenlappen. 

Har du några frågor runt det här med testpersoner och att de ska samskapa kursen med dig?

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

(I kursen ”Planera och skapa din webbkurs” i Soulbizz Academy© får du lära dig mer om testpersoner och hur du följer upp dem med utvärderingsfrågor)

Läs hela inlägget »
Steg 6 i att skapa din webbkurs

Steg 6 i att skapa din webbkurs

Dags att lägga upp din kurs online.
Var ska du sälja din webbkurs?
 

  • Ska du sälja den som en mailkurs?
  • Ska du sälja den via en kursportal?
  • Ska du sälja den via Facebook?

Mailkurs?

Jag tycker mailkurser är underskattat. Fördelen med en mailkurs är att dina kunder får kursen direkt till sin mail utan att behöva logga in någonstans och det kostar dig ingenting upp till 1000 mailadresser. Nackdelen är att det är svårt att automatisera betalningen så du behöver själv administrera det. Kursmaterialet kan även lätt delas vidare utan din vetskap.

Inloggning till kursportal?

Fördelen med en kursportal är att det ser proffsigare ut och att allt är förberett så det är enkelt att lägga upp ditt material och speciellt för dig som vill att det ska gå snabbt. En annan stark fördel är att allt går att automatisera och att en betaltjänst redan är kopplat till kurportalen. Du får betala för kursportalens funktioner i olika nivåer. Men den kursportal jag lär ut erbjuder dig att ha 3 gratiskurser utan att betala, vilket jag tycker är mycket bra om du är i uppstarten.

På Facebook?

Idag kan du även sälja dina kurser i en Facebookgrupp, bra för dig som vill hålla ner kostnaderna och som har dina kunder på Facebook. Du lägger nämligen upp ditt material under ”enheter”. Nackdelen är att det är svårt att automatisera betalning och utskick av ditt material. Dvs. du behöver vara mer närvarande för administration och hur gör du med nya deltagare, ska de in i samma grupp eller i en ny?

Spontant, hur skulle du vilja sälja din onlinekurs? Dela gärna med dig och ställ frågor om du har några.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

(I Soulbizz Academy© finns kurser som lär dig hur du lägger upp din kurs i en kursportal och som en mailkurs)

Läs hela inlägget »
Steg 5 i att skapa din webbkurs

Steg 5 i att skapa din webbkurs

Vad ska du sätta för pris?
Den återkommande svåra frågan. Det är såklart många parametrar som spelar in. Storleken på din webbkurs, hur mycket du är närvarande men främst vad ger den för värde till din kund? 

Exempelvis sålde jag kursen ”Ta fram din digitala webbkurs för 12.000 kr ex.moms” vilket för många kan låta dyrt. Men tänk dig värdet i att få all hjälp på ett ställe och att faktiskt få in den summan på din egna första kurs och tänk så mycket mer du får in på kommande kurser framöver. Då är inte 12.000 kr dyrt längre utan tvärtom, eller hur! Med andra ord är det en investering som kommer att återbetala sig inom ett snar framtid. 

Skapa flera webbkurser i olika nivåer

Jag rekommenderar dig att med tiden ha olika nivåer och priser på webbkurser. Din kund vill nämligen oftast lära känna dig lite mer innan de investerar i en dyrare kurs. Du kan erbjuda en gratisprodukt för att få in dina intresserade följare på din maillista och ge dem lite av din kunskap. Du kan sedan erbjuda dem en lite billigare självstudiekurs som ger mer kunskap. Sen kanske du har ytterligare en kurs innan din dyrare kurs där du finns närvarande. 

I kursen ”Planera och skapa din webbkurs” i Soulbizz Academy© går jag igenom det här och du får även mallar att själv räkna på din kurs och ditt digitala företag. Vi behöver tidigt titta på din prissättning för att du ska förstå vad det innebär i det långa loppet för dig. Det är nämligen svårt att försörja sig på en kurs som endast kostar 900 kr då du behöver sälja MASSOR!

Men så snart du börjar sälja en dyrare kurs för exemplevis 10.000 kr så händer det grejer. 10.000 x 10 personer är 100.000 kr och så gör du det 3 gånger om året då är det 300.000 kr.

Hur ser du på det här? Tycker du det är svårt eller lätt att sätta pris? Dela gärna med dig i en kommentar.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

(I kursen ”Planera och skapa din webbkurs” i Soulbizz Academy© får du vägledning i hur du lägger upp din kurs och hur du kan tänka med din prissättning)

Läs hela inlägget »
Steg 5 i att skapa din webbkurs

Steg 5 i att skapa din webbkurs

Dags att skissa på din kurs!

Välj ETT problem som kursen ska LÖSA. Ett vanligt fel är att vi lägger in för mycket material i vår första webbkurs så att våra deltagare blir överväldigade. Det är speciellt vanligt om du är en generös och omhändertagande personlighet, been there, done that ;)

Du vill inte göra dina deltagare överväldigade utan du vill ge dem ett lugn och en steg för steg handledning. 

Skapa ett recept

Tänk dig att du skapar ett recept eller en steg för steg guide. Ta dem igenom processen steg för steg som att du håller dem i handen. Använd det media de önskade sig i din kundundersökning och det du känner dig bekväm med.

Oftast är det bra att mixa media då vi tar in kunskap på olika sätt. Du kan mixa videos eller en ljudfiler med text. Det är även riktigt bra att ta med exempel till dem övningar du skapar så de verkligen förstår övningen.

Spontant, vilken webbkurs vill du skapa?

Ps. I nästa inlägg kommer jag ta upp den svåraste frågan för mina kunder, prissättningen. För att inte missa det gilla gärna min FB-sida.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

(I kursen ”Planera och skapa din webbkurs” i Soulbizz Academy© får du vägledning i hur du lägger upp din kurs och hur du kan tänka med din prissättning)

Läs hela inlägget »
Steg 4 i att skapa din webbkurs

Steg 4 i att skapa din webbkurs

Handlar om att sammanställ dina kundundersökningar och djupintervjuer.

Nu har du fått en SKATTKISTA med känslofyllda ord och meningar som dina kunder använder sig av. Här finns materialet till din första kurs! Nu vet du vad de kämpar med och vad de längtar efter, det du ska hjälpa dem med. Det är därför det är så värdefullt att faktiskt ta kontakt med dina drömkunder.

Du kommer säkerligen se att du kan skapa många olika kurser men börja med den kurs som majoriteten kämpar med.

Exemplevis om du hjälper hundägare med deras problem så kanske du har fått en mängd olika svar som….min hund äter inte, min hund hoppar, min hund skäller, min hud är aggressiv etc. Då väljer du det problem som flest personer har tagit upp och skapar en första kurs om det. 

Det är därför jag tjatar om att din kund vet vilken webbkurs du ska skapa inom det område som du brinner för. Så våga ta kontakt med dina kunder för de har svaren du söker.

Har du varit i kontakt med dina kunder? Dela gärna med dig hur det var och om du inte har varit det skriv vad du tycker är svårt med det så kanske jag kan hjälpa dig.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

Läs hela inlägget »
Steg 3 i att skapa din webbkurs

Steg 3 i att skapa din webbkurs

Är att ta kontakt och djupdyka i din kund som jag rekommenderar att du gör i två steg. Först genom kundundersökningar via frågeformulär och sedan personliga djupintervjuer med några utvalda drömkunder från kundundersökningen.

Viktigt i din sökning efter din drömkund som ska svara på frågorna är att du är tydlig med VEM du vänder dig till och inom VILKET OMRÅDE. Var generell inom ditt område så du inte styr din kunds svar.

Exempelvis om du har området Utmattning och vänder dig till högkänsliga kvinnor då skulle du kunna skriva ett inlägg på Facebook eller Instagram såhär och lägga med din länk till frågeformuläret:

"Är du en högkänslig kvinna som är eller har varit utmattad? Jag skulle gärna vilja ställa några frågor till dig för att kunna ta fram en tjänst som hjälper personer i din situation. Klicka på länken för att komma till frågorna. Som tack för att du svarar på undersökningen…."

Du har fått med din DRÖMKUND och DITT OMRÅDE och du kan ge någon gåva som tack. Det kan vara allt från att de blir de första som får ta del av erbjudandet till att du ger bort en gratisprodukt ex. en meditation.

Hur skulle din söktext se ut? Skriv här i en kommentar så kan jag ge dig återkoppling.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

(I kursen ”Identifiera & Attrahera din drömkund” i Soulbizz Academy© får du lära dig exakt hur du skapar ett frågeformulär och du får även frågor att kopiera till din kundundersökning)

Läs hela inlägget »

Arkiv

Länkar

-

Etiketter