ulrikahederberg

Blogg om digitalt företagande

Hur du kan bygga kurser online som ger dig
friheten att styra din tid, när och varifrån du vill arbeta.

Steg 3 i att ta fram din digitala webbkurs är drömkundsundersökningar. Det här är sååå roligt! Nu ska du ta kontakt och LYSSNA med stora öron så att du kan ta fram en webbkurs som möter dina kunders behov.

Vill du ha hjälp?

Den 9 april börjar nästa kursomgång av Ta fram din digitala webbkurs. Bokning görs senast 2 april, varmt välkommen!

Varm hälsning
Ulrika Hederberg

Läs hela inlägget »

Steg 2 i att bygga din webbkurs är att identifiera och attrahera din drömkund. Vem är din drömkund?

En gåva till dig!

Med koden: steg-for-steg kan du logga in i kursen Attrahera din drömkund gratis. För dig som vill ha hjälp med att bygga din webbkurs börjar nya kurser den 9 april. Här kan du läsa mer: KURSER

Läs hela inlägget »

Steg ett i att bygga din webbkurs är att välja ditt område. Vad är det du vill lära ut? Vad brinner du för och som du är riktigt bra på? 

9 april börjar nästa kursomgång av Ta fram din digitla webbkurs, sista dag att boka 2 april.

Läs hela inlägget »
Hur du tjänar pengar på en webbkurs

Går det tjäna pengar när du sover?

Ja, det går! Jag minns första gången jag fick in 10.000 kr på kontot utan att behöva lyfta ett finger, det var en häftig känsla! Jag hade semester och det var min webbkurs "Hitta din passion" som såldes utan att jag behövde närvara.

Det går nämligen skapa webbkurser online som  jobbar för dig genom smarta system så att du inte behöver göra annat än att bygga din självstudiekurs och marknadsföra den, resten sköter sig självt. Med andra ord blir det en passiv inkomst.

Vad skulle du kunna sälja när du sover?

Fundera över vilken webbkurs du skulle kunna skapa och sälja som en självstudiekurs. ​​Något du lär ut dagligen eller något du skulle vilja lära ut. Bolla gärna idéer med mig här i tråden om du är osäker.

Vill du lära dig att skapa en webbkurs?

Imorgon 9 april börjar kursen Ta fram din digitala webbkurs.  Hör av dig om du har frågor!

Hälsningar
Ulrika

Läs hela inlägget »

Vad kan du sälja online?

Egentligen kan du sälja det mesta som går att sälja utan en digital verksamhet. Men VAD du säljer kommer att styra vilken frihet du får. Vad menar jag med det?

Jo, om du väljer exempelvis en webbutik där du själv ska ta hand om alla leveranser så arbetar du lika mycket som om du skulle ha en egen butik i stan. Visst sparar du pengar på lokalhyra och du slipper passa öppettider, men du har fortfarande mycket handpåläggning på varje produkt du säljer dvs. varje produkt kräver samma antal arbetade timmar varje gång.

Det finns ett undantag och det är ”drop shopping” vilket innebär att du säljer varorna online men någon annan tillhandahåller lagret och skickar ut produkterna till kund. Då spar du mer tid.

Att sälja din kunskap online ger störst frihet

Det som ger dig störst frihet att styra din tid är att sälja din kunskap online ex. utbildningar/kurser. Kurser kan jobba för dig på ett mycket smartare sätt.

Du bygger kursen en gång och kan sedan återanvända kursen en massa gånger. Dina deltagare kan arbeta mycket själva utan att du måste närvara. Du kan välja att ha gruppsamtal online via Zoom istället för enskilda samtal, du kan ha forum där frågor fångas upp etc.

Allt det spar och frigör din tid. Du kan även ha självstudiekurser där du inte har någon närvaro, då blir  det en passiv inkomst. Smart va!

Ser du skillnaden på de
båda exemplen ovan?

Tänk smart när du bygger ditt digitala företag så att du frigör tid. Tänk kvalité före kvantitet. Därför vänder jag mig främst till dig som vill sälja din KUNSKAP online och visar dig hur du kan göra det i mina kurser. Då brukar frågan bli vad som går att sälja?

Exempel på det du kan sälja:

  • Kurs i hur du hittar din passion
  • Kurs i 12-stegs programmet
  • Kurs om vägen tillbaka efter depression
  • Instruktionsfilmer i hundmassage
  • Kurs i sökoptimering
  • Kurs i djurkommunikation
  • Kurs i hur du får din hund att...
  • Kurs i hästhantering
  • Kurs i hästdressyr
  • Kurs i LinkedIn för nybörjare
  • Kurs i hur du skapar en freebie
  • Kurs i hur du målar akvarell
  • Handledning i föräldraskap
  • Kurs i hur du skriver ditt CV
  • Handledning för förskolelärare
  • Instruktionsvideos om XX
  • Handledning för chefer online
  • Kurs i att starta företag
  • Kurs i försäljning
  • Etc.


Du kan även sälja:

  • Föreläsningar online
  • Livesända yogapass online
  • Livesända sånglektioner online
  • Livesända workshops online
  • Medlemskap för...
  • E-böcker
  • Etc.

 
Det är bara din FANTASI och KUNDENS BEHOV som sätter gränser för vad som går att sälja (och din kunskap såklart). Allt din kund behöver kan du sälja online. Det är därför jag "tjatar" om att du behöver djupdyka i din drömkund och verkligen känna ”henne” utan och innan. Din drömkund kommer att visa dig vad du kan skapa för webbkurs (det arbetet lägger vi flera veckor på i kursen Ta fram din digitala webbkurs).
Hoppas det här ska inpirera dig till att skapa din digitala webbkurs. 

Vad lär du ut idag IRL som du skulle kunna lära ut via en webbkurs online?

Dela gärna med dig i en kommentar. 
Ha det bäst!
Ulrika Hederberg

Ladda ner Steg för steg guide + 10 st videofilmer om hur du tar fram din digitala webbkurs.

Läs hela inlägget »

Varför har jag valt Hemsida24 och inte wordpress?

Den enkla anledning är att jag tycker Wordpress är  krångligt och många av mina kunder tycker det är krångligt. Jag har en kund som har kämpat länge med sin wordpress-sida och fick inte till den, vilket tog massor av energi från henne så den blev liggandes. Nu har hon bytt till Hemsida24 och fått tillbaka glädjen i att jobba med sin hemsida igen.

Det ska gå snabbt och vara enkelt!

Jag valde Hemsida24 för jag vill att det ska gå snabbt och vara pedagogiskt enkelt att skapa och underhålla min hemsida. Därför blev det Hemsida24 som jag har haft sedan dess. Jag kollade även på andra färdiga lösningar men jag fastande för Hemsida24 och har varit supernöjd sen dess.

Vad är så bra med Hemsida24?

  • Det är på svenska.
  • Det ingår support.
  • Det är förberett för betallösningar.
  • Det är ett enkelt ”drag-and-drop system” där jag kan designa sidan hur jag vill.
  •  Den har bra integrationer med Mailerlite som är ett bra mailprogram.
  •  Det finns bloggverktyg.
  •  Det går lätt att köpa till domännamn för 149 kr per år och som lätt pekas om till huvuddomänen.
  •  Det ingår mailadresser kopplat till domännamnet.
  •  Det finns en webbshopfunktion.
  • Det går att göra dolda sidor med lösenords inloggning.
  • Uppdateringar och säkerhet sköts av Hemsida24 (vilket du själv måste ansvara för i Wordpress).
  • Det går att göra landningssidor m.m 
Hemsida24 har allt jag behöver med andra ord men främst går det snabbt och enkelt att hålla sidan uppdaterad därför gillar jag dem.

Vill du ha en mer avancerad layout?

Om du vill ha mer avancerad layout och om du är tekniskt kunnig och gillar administration som att hålla sidan uppdaterad och säker, då skulle jag rekommendera dig Wordpress ELLER om du har råd att anlita någon eller betala för support. Men om inte då skulle jag rekommendera Hemsida24.

Hälsningar
Ulrika Hederberg 

Ladda ner "Steg för steg guide hur du tar fram din digitala webbkurs" GRATIS HÄR!

Läs hela inlägget »

Vad är nyckeln till
framgång i ditt företag?

I våras gjorde jag en undersökningen där det tydligt framkom att det är ett fåtal personer som har gjort en grundlig idealkundsundersökning, endast 34 % har gjort det. 

Drömkundsundersökningen är NYCKELN till framgång i ditt företag!!! Men innan du gör den så behöver du veta VEM din drömkund är. 61 % av de som svarade på undersökningen vet inte vem deras drömkund är! Så hur ska du då veta vem du ska ställa frågor till och ta fram lösningar till i ditt företag? Det går inte eller hur, smärtsamt men sant.
 
Och till dig som vet vem din drömkund är. Är bilden av din drömkund så specifik så att du kan se en person stå framför dig som du vet ALLT om? Eller om du vill vända dig till företag, kan du se vilket företag du skulle vilja arbeta med?

Du ska älska din kund!

Vi är många som har börjat vårt företagande med att ha en kund som vi vet att vi kan hjälpa, men som inte nödvändigtvis ger oss energi utan kanske tvärtom. Du kanske börjar bli irritera på din kund, bli frustrerad att din kund inte förstår det du erbjuder, du är trött efter möten med din kund etc. 
 
Det kommer inte att hålla i längden. Du kommer tycka att företagandet blir jobbigt och det blir en kamp. Det är oftast Prestationsprinsessan som sätter dig i de här situationerna. För hon tänker bara hård ”business” som ska ge snabba resultat. Men om ditt hjärta inte är med dig så håller det inte i längden. När du låter ditt hjärta vara med i dina beslut så når du framgång och det kommer att kännas mycket roligare och lättare att driva ditt företag.

En viktig fråga du behöver ställa dig:

Ger min kund mig ENERGI, älskar jag att jobba med den här kunden? Vad får du för svar? 

En GÅVA till dig!

Behöver du ta en djupare titt på vem din drömkund är så får du nu tillgång till kursen ”Attrahera Din Drömkund” helt gratis!

Ha nu en fin vecka!
Ulrika

Läs hela inlägget »

Håller tekniken dig ifrån att starta en webbkurs?

"Petra är företagare och less på att arbeta per timme mot betalning. Visst älskar hon sitt arbete, men hon upplever att hon inte räcker till. Det är så mycket mer hon vill med sitt liv än att bara arbeta hela dagarna. 

Hennes djupaste längtan är att ha friheten att styra sin tid, samtidigt som hon kan få göra skillnad i människors liv. Hon tycker det låter spännande att bli digital företagare och kunna arbeta vartifrån hon vill och när hon vill på dygnet. Tänk att få ha den friheten!

Hon har en kunskap som hon skulle vill dela med sig av till världen och hon tycker det skulle vara häftigt att få göra det via webben. Tänk att nå så många fler än bara sitt lokala område, en svindlande tanke.

Petra har kikat lite på möjligheten att starta en webbkurs men hon fastnar i att hon inte vet vilka program hon ska använda sig av. Hon har även rädsla för att inte kunna hantera den teknik hon behöver. Det låser sig när hon börjar titta på programmen då många är på engelska och det känns svårt. Hon vet inte vad hon ska börja med och hur hon ska lägga upp det. Det slutar med att hon inte gör något och där blir hon kvar med sina drömmar."

Känner du igen dig?

Många av mina kunder är rädda för tekniken och vet inte vilket progam de ska börja med. En del av dem har tidigare gått kurser men trots det inte kunnat lista ut hur de ska göra. Jag är så glad att jag har lyckats hitta ett sätt som visar dem steg för steg hur de ska göra och där jag finns med dem hela vägen.

Mitt råd till dig är att bryta ner det i små steg. När du ser på helheten så kan det kännas överväldigande. Fokusera på ett steg i taget. Jag rekommenderar alltid att först välja vilken kund du vill arbeta med och sen ta reda på vad din kund vill att du ska lära ut. Så att du inte skapar en kurs som kanske ingen vill ha, ja smärtsamt men sant.

Jag bjuder dig på en steg för steg guide hur du kan ta fram din digitala webbkurs genom att KLICKA HÄR. Stort lycka till och behöver du hjälp så vet du vart jag finns. Ha det bäst!
// Ulrika

Läs hela inlägget »

Camilla vill ha
friheten att styra sin tid.

"Camilla älskar sitt arbete men börjar bli less på att arbeta per timme. Hon gör ett bra jobb som familjerådgivare men hon upplever trots det att hon inte räcker till, det är många som behöver hennes hjälp. Hon är en sensitiv själ som ofta bär med sig sina kunders berättelser hem, vilket kräver mer återhämtningstid för Camilla vilket hon inte har.

Camilla skulle vilja ha friheten att styra sin tid. Tänk att få vara kvar i sommarstugan och kunna jobba därifrån. Tänk att i lugn och ro få vakna till med en kopp kaffe ute på altanen innan hon börjar dagens arbete. 

Hon har tittat lite åt att starta en digital rådgivning där hon kan nå ut till fler och faktiskt kunna styra sin tid och vartifrån hon jobbar. Men hon vågar inte riktigt ta steget. Hon vet inte hur hon ska börja och hur hon ska lägga upp det. Den digitala världen känns stor och skrämmande för henne."

Känner du igen dig i Camilla?

Den digitala utvecklingen går snabbt framåt och många uppskattar att de idag kan kontakta en coach eller rådgivare online hemma vid sin dator. Det spar tid och gör det lättillgängligt. Det finns många smarta system som hjälper coacher och samtalsrådgivare att finnas online, både bokningssystem och live-videoprogram.

De två jag använder mig av och rekommenderar heter:

Zoom där du kan hålla en till en samtal eller gruppsamtal online. Du kan välja att ha video på eller stänga av videon. Det går även att spela in samtalen. Det här programmet ger dig även möjlighet att hålla workshops, utbildningar och föreläsningar online.

Calendly för att lägga upp ett schema där kunden kan boka tid med dig och du kan även ta betalt direkt via bokningssystemet. Du behöver inte lägga tid på att ta emot samtal för att boka in kunden.

Låt system arbeta för dig

Du kan även ge gratis information om vanligt återkommande frågor via exempelvis ett dokument klienten kan ladda ner eller varför inte en liten minikurs med verktyg som din klienten kan ta hjälp av. På så sätt behöver du inte vara närvarande och upprepa samma sak om och om igen, systemet arbetar för dig. Du arbetar inte längre "per timma".

Hoppas det ska inspirera och ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

Skulle du vilja ha hjälp med att bygga en kurs online? Nu är det sista veckan att anmäla sig till - Ta fram din digitala produkt - som börjar 4 september. Läs mer HÄR.

Läs hela inlägget »

Hur bygger du en kurs online?

"Helena har länge velat skapa en kurs online men hon vet inte vart hon ska börja. Hon frågar om tips och råd i Facebookgrupper och får en mängd generösa svar tillbaka, men det gör henne ännu mer överväldigad. I vilken ände ska hon börja av alla tips och råd?

Hon känner att hon fortfarande står på ruta ett. Den svåraste frågan tycker Helena är VAD för kurs ska hon skapa? Hon har en mängd idéer men vet inte vilka av dem som är bäst. Helena är frustrerad över att hon inte kommer vidare."

Känner du igen dig i Helena?

Jag gör det. Jag skapade min första kurs själv utan någon hjälp. Det tog mycket tid då jag fick söka information och lära mig allt själv. Jag hade ingen att bolla med och jag fick lita på att jag gjorde rätt. Det tog mycket energi. Sen stod jag där med min kurs och fick lära mig den hårda vägen att det kanske inte var så lätt och självklart att sälja en kurs online. 

När min första kurs inte sålde tog jag hjälp av en digital expert, Anna Åberg. Jag gick all in och satsade mina ”sista pengar” (ja, det kändes så) för att gå hennes kurs. Oj, så mycket jag lärde mig och så mycket tid och pengar jag hade kunnat sparat om jag hade gjort rätt från början. Men det bästa med kursen var att jag fick hänga med likasinnade och fick ett värdefullt nätverk att bolla med, jag var inte ensam längre.

Mycket av mitt motstånd till att ta hjälp var att jag tyckte det var för dyrt. Men är det något jag har lärt mig som företagare så är det skillnad mellan kostnader och investeringar. Det här var en investering i mitt företag. En investering innebär att det kommer hjälpa mitt företag att växa och generera ökade intäkter. Med facit i hand blev det dyrare att inte ta hjälpen från början MEN jag lärde mig massor på resan så jag ser den trots allt inte som bortslängd. Kursavgiften tjänade jag in många gånger om, så den var verkligen ingen kostnad.

Ta hjälp av någon som redan har gjort resan och kan vägleda dig

Känn in om du verkligen vill göra resan själv eller om du vill göra den med någon som redan har gjort resan och kan vägleda dig. Det finns många ”experter” att välja mellan. Mitt råd är att välja den företagare som har lika värderingar som dig och vars online uttryck du gillar. 

Välj även den företagare som alltid utgår från kundens behov, för allt handlar om det. Det är svaret på vilken kurs Helena ska börja bygga, den kurs som hennes kunder är i behov av. Vill du sälja så behöver du möta din kunds behov. Det spelar ingen roll hur vacker din hemsida är eller hur viktig din kunskap är OM du inte kan erbjuda det din kund vill ha. 

De första viktigaste stegen är:

  1. Identifiera din drömkund - de ska ge dig energi och glädje!
  2. Djupdyk i din drömkund och ta reda på hur du kan möta din kunds behov. Hur kan du hjälpa din kund att lösa sitt problem inom ditt område, låt kunden få tala om det...LYSSNA.
  3. Skapa kursen som din kund är i behov av.


Stort lycka till i ditt byggande av ditt din kurs och vill du ha min hjälp så vet du var jag finns. 

Bästa hälsningar
Ulrika Hederberg

Ta fram din digitala produkt. Vill du få steg för steg hjälp att ta fram din kurs online som möter din kunds behov LÄS MER HÄR!

Läs hela inlägget »

Arkiv

Länkar

-

Etiketter