ulrikahederberg

Steg 5 i att skapa din webbkurs (fortsättning)

Steg 5 i att skapa din webbkurs

Steg 5 i att skapa din webbkurs

Vad ska du sätta för pris?
Den återkommande svåra frågan. Det är såklart många parametrar som spelar in. Storleken på din webbkurs, hur mycket du är närvarande men främst vad ger den för värde till din kund? 

Exempelvis sålde jag kursen ”Ta fram din digitala webbkurs för 12.000 kr ex.moms” vilket för många kan låta dyrt. Men tänk dig värdet i att få all hjälp på ett ställe och att faktiskt få in den summan på din egna första kurs och tänk så mycket mer du får in på kommande kurser framöver. Då är inte 12.000 kr dyrt längre utan tvärtom, eller hur! Med andra ord är det en investering som kommer att återbetala sig inom ett snar framtid. 

Skapa flera webbkurser i olika nivåer

Jag rekommenderar dig att med tiden ha olika nivåer och priser på webbkurser. Din kund vill nämligen oftast lära känna dig lite mer innan de investerar i en dyrare kurs. Du kan erbjuda en gratisprodukt för att få in dina intresserade följare på din maillista och ge dem lite av din kunskap. Du kan sedan erbjuda dem en lite billigare självstudiekurs som ger mer kunskap. Sen kanske du har ytterligare en kurs innan din dyrare kurs där du finns närvarande. 

I kursen ”Planera och skapa din webbkurs” i Soulbizz Academy© går jag igenom det här och du får även mallar att själv räkna på din kurs och ditt digitala företag. Vi behöver tidigt titta på din prissättning för att du ska förstå vad det innebär i det långa loppet för dig. Det är nämligen svårt att försörja sig på en kurs som endast kostar 900 kr då du behöver sälja MASSOR!

Men så snart du börjar sälja en dyrare kurs för exemplevis 10.000 kr så händer det grejer. 10.000 x 10 personer är 100.000 kr och så gör du det 3 gånger om året då är det 300.000 kr.

Hur ser du på det här? Tycker du det är svårt eller lätt att sätta pris? Dela gärna med dig i en kommentar.

Ha en fin dag!
Ulrika Hederberg

(I kursen ”Planera och skapa din webbkurs” i Soulbizz Academy© får du vägledning i hur du lägger upp din kurs och hur du kan tänka med din prissättning)

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln