ulrikahederberg

Vill du skapa en kurs online men vet inte vart du ska börja.

Hur bygger du en kurs online?

"Helena har länge velat skapa en kurs online men hon vet inte vart hon ska börja. Hon frågar om tips och råd i Facebookgrupper och får en mängd generösa svar tillbaka, men det gör henne ännu mer överväldigad. I vilken ände ska hon börja av alla tips och råd?

Hon känner att hon fortfarande står på ruta ett. Den svåraste frågan tycker Helena är VAD för kurs ska hon skapa? Hon har en mängd idéer men vet inte vilka av dem som är bäst. Helena är frustrerad över att hon inte kommer vidare."

Känner du igen dig i Helena?

Jag gör det. Jag skapade min första kurs själv utan någon hjälp. Det tog mycket tid då jag fick söka information och lära mig allt själv. Jag hade ingen att bolla med och jag fick lita på att jag gjorde rätt. Det tog mycket energi. Sen stod jag där med min kurs och fick lära mig den hårda vägen att det kanske inte var så lätt och självklart att sälja en kurs online. 

När min första kurs inte sålde tog jag hjälp av en digital expert, Anna Åberg. Jag gick all in och satsade mina ”sista pengar” (ja, det kändes så) för att gå hennes kurs. Oj, så mycket jag lärde mig och så mycket tid och pengar jag hade kunnat sparat om jag hade gjort rätt från början. Men det bästa med kursen var att jag fick hänga med likasinnade och fick ett värdefullt nätverk att bolla med, jag var inte ensam längre.

Mycket av mitt motstånd till att ta hjälp var att jag tyckte det var för dyrt. Men är det något jag har lärt mig som företagare så är det skillnad mellan kostnader och investeringar. Det här var en investering i mitt företag. En investering innebär att det kommer hjälpa mitt företag att växa och generera ökade intäkter. Med facit i hand blev det dyrare att inte ta hjälpen från början MEN jag lärde mig massor på resan så jag ser den trots allt inte som bortslängd. Kursavgiften tjänade jag in många gånger om, så den var verkligen ingen kostnad.

Ta hjälp av någon som redan har gjort resan och kan vägleda dig

Känn in om du verkligen vill göra resan själv eller om du vill göra den med någon som redan har gjort resan och kan vägleda dig. Det finns många ”experter” att välja mellan. Mitt råd är att välja den företagare som har lika värderingar som dig och vars online uttryck du gillar. 

Välj även den företagare som alltid utgår från kundens behov, för allt handlar om det. Det är svaret på vilken kurs Helena ska börja bygga, den kurs som hennes kunder är i behov av. Vill du sälja så behöver du möta din kunds behov. Det spelar ingen roll hur vacker din hemsida är eller hur viktig din kunskap är OM du inte kan erbjuda det din kund vill ha. 

De första viktigaste stegen är:

  1. Identifiera din drömkund - de ska ge dig energi och glädje!
  2. Djupdyk i din drömkund och ta reda på hur du kan möta din kunds behov. Hur kan du hjälpa din kund att lösa sitt problem inom ditt område, låt kunden få tala om det...LYSSNA.
  3. Skapa kursen som din kund är i behov av.


Stort lycka till i ditt byggande av ditt din kurs och vill du ha min hjälp så vet du var jag finns. 

Bästa hälsningar
Ulrika Hederberg

Ta fram din digitala produkt. Vill du få steg för steg hjälp att ta fram din kurs online som möter din kunds behov LÄS MER HÄR!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln